Eurotour!

Tätä bussireissua olin odottanut pitkään. Siitä lähtien kun sain tietää sen olemassaolosta. Se oli se kohokohta joka merkkasi vaihtovuoden loppusuoran. Nyt on tämä kyseinen reissu ohi ja vaihtovuoden loppu häämöttää.

Kolmenkymmenenyhdeksän vaihtarinuoren, kolmen ohjaajan, yhden Rotary-vastaavan ja kuskin kanssa kierrettiin keski-Euroopan kaupunkeja kahdentoista päivän ajan. Bussilla. Yhteensä me taitettiin noin 5000+ kilometriä.

Liikkeelle lähdettiin sunnuntaina 2. kesäkuuta. Suunnattiin täältä mun pikkukaupungista Lyoniin. Nukuttiin motellissa lentokentällä ja maanantaina aamuvarhain kello 5.30 lähdettiin liikkeelle. Hotellissa yöpynyt vaihtarisatsi sai kaverikseen aamulla Lyonista haetut vaihtarit. Koko 39-henkinen komppania oli koossa.

1. päivä: PARIISI

Pariisi oli kaikista Eurooppakiertueen kaupungeista nopein visiitti. Kierrettiin kaupunkia bussilla oppaan selostuksien kanssa ja pysähdyttiin tasan kaksi kertaa: Hôtel des Invalides ja Eiffel-torni.

Mua nopea käynti ei haitannut, sillä olin Pariisissa jo käynyt muutama vuosi sitten. Ja tiedän että tulen sinne palaamaan vielä useita kertoja elämäni aikana.

Hôtel des Invalides

Napoleonin hautakivi

Mä poseeraamassa Eiffel-tornin kanssa. Päivä oli harmittavan harmaa.

Tehokkaan Pariisi-kiertelyn jälkeen bussi jatkoi matkaa. Ajettiin Reims -nimiseen kaupunkiin, jossa me sitten majoituttiin ja nukuttiin se yö.

2. päivä: STRASBOURG

Pariisia lukuunottamatta kaikki kiertueen päivät muistuttivat vähän toisiaan. Aamuvarhain lähdettiin bussilla liikkeelle ja saavuttiin noin puolenpäivän tienoin. Lounastauolla saatiin itse etsiä omat ravintolamme. Lounaan jälkeen kokoonnuttiin taas ja tehtiin kierros bussilla oppaan kanssa. Tämän jälkeen saatiin vapaa-aikaa muun muassa elintärkeiden turistikrääsäliikkeiden kiertelyyn ja muuhun kivaan. Päivän päätteeksi hypättiin vielä hetkeksi bussiin ja ajettiin majoituspaikkaan.

Strasbourgin tuomiokirkko

Strasbourg jäi kyllä mieleen. Vaikka olen tähänastisen vaihtovuoteni aikana ehtinyt jo vierailla useissa Ranskan kaupungeissa, oli Strasbourg tunnelmaltaan ja arkkitehtuuriltaan erilainen. Siellä sekoittuu ihanasti Ranskan ja Saksan kulttuurit, onhan Strasbourg ihan noiden kahden maan rajalla.

Päivän päätteeksi mentiinkin jo Saksan puolelle, majoituttiin nimittäin Baden Badenissa.

3. päivä: MUNCHEN

Tässä vaiheessa reissua olin jo saanut paljon uusia kansainvälisiä ystäviä!!

Olympiakortteli Munchenissä

BMW -museo

Munchenin ooppera-talo

Munchenin kaupungintalo, vaikka sitä ensiksi kirkoksi luultiinkin

Munchen oli kaunis, mutta ehkä vähemmän mieleenpainuva. BMW -museo oli tietysti erikoisuus, mutta muilta osin muistutti kaupunki ranskalaisia suurkaupunkeja. Ihania muistoja kuitenkin!

Majoittumaan ajettiin Regensburgiin.

4. päivä: PRAHA

Praha oli muihin kaupunkeihin verrattuna poikkeustapaus, koska siellä vietimme 2 päivää.

Myrsky pääsi meidät yllättämään!

Ensimmäinen Praha-päivä koostui pääosin kiertelystä oppaan kanssa vanhassa kaupungissa helteen uuvuttaessa. Kun vihdoin saatiin vapaa-aikaa, alkoi kaatamalla satamaan. Sitten pingottiin sateessa ilman minkäänlaisia sateensuojia. Onneksi löydettiin kahvila ja kaakaot.

5. päivä: PRAHA osa 2

John Lennon Wall ja ystäviä!

Praha oli ehdottomasti yksi mun lempikaupungeista koko reissulla. Osasyynä siihen oli se että saatiin viettää siellä kaikista eniten aikaa, mutta jokatapauksessa oli kyseessä erittäin kaunis kaupunki. Niin mulle sanottiin etukäteen enkä joutunut pettymään.

Toisen Praha-päivän jälkeen majoituttiin Brno -nimisessä tsekkiläiskaupungissa.

6. päivä: WIEN

St Stephen Cathedral

Wienin vanha kirjasto

Wienin linna

Linnan puutarhassa

7. päivä: BUSSIA BUSSIA JA BIITSIÄ

Bussireissun seitsemäs päivä vietettiin suurimmalta osin bussissa matkaten. Yhteensä taitettiin noin 600 kilometriä ja 9 tuntia Wienistä Venetsian läheisyyteen Italiaan. Jesolo oli kaupuangin nimi jossa majoituttiin.

Pitkän reissaamisen jälkeen päästiin me kuitenkin rannalle nauttimaan ihanasta kesäpäivästä. Jesolossa oli nimittäin pohjois-Italian pisin ranta: noin 15 kilometriä.

meidän hotellihuoneessa oli söpö parveke!

8. päivä: VENETSIA

Tätä kohdetta olin etukäteen odottanut paljon.
Venetsiaan kun turistipaatilla saavuttiin, toivotti meidät tervetulleeksi sadekuuro. Tämä kuitenkin loppui hetken jälkeen ja taivas alkoi selkenemään. Päästiin pois katoksen alta kadulle, kuten muutkin tuhat turistia. Venetsia oli nimittäin TÄYNNÄ ihmisiä.

Täytyihän Italiassa nyt pizzaa syödä!

Kaveriporukkani kanssa päätettiin törsätä ja saada aito ja oikea venetsia-kokemus: Gondoli-ajelu!

Kuuluisa Rialton silta

Päivän päätteeksi palattiin samaan hotelliin, missä oltiin jo kerran yövytty. Illalla auringonlaskun aikaan mentiin vielä kesäillasta nauttimaan rannalle.

Venetsia jäi ehdottomasti mieleen. Se oli niin erilainen ja niin kaunis aikaisempiin kaupunkeihin verrattuna.

9. päivä: MILANO

täytyihän Italiassa nyt pastaa syödä!

Milanon linnake
Duomo di Milano -kirkko

Milanostakin löytyi vipinää ja vilskettä. Ja kirkkoaukiolta paljon puluja.

10. päivä: CHAMONIX

Ja sitten palattiin taas oman ihanan Ranskamme maaperälle. Vuorossa oli alppikaupunki Chamonix. Sää oli siellä koko viikon jatkuneen helteen sijaan viileämpi, joka teki minun kaltaiselle pohjoisen likalle ihan hyvää.

Chamonixissa vierailtiin Mer de Glace -nimisellä jäätiköllä ja sen sisässä. Se sai kyllä pohtimaan. Jäätikön saavuttaaksemme piti meidän laskeutua lukuisia portaita ja silloin tälllöin oli matkan varrella kylttejä siitä missä jäätikön pinta oli ollut vuonna 1990, 2000, 2012, 2015, 2018 jne. Vuosien 2012 ja 2015 välillä oli kymmenisen metriä laskua.

Jäätikön sisäänkäynti

Suomalainen pääsi vihdoinkin ainakin kansainvälisten ystäviensä mukaan luonnolliseen elinympäristöönsä

Majoituttiin bussireissun viimeiset illat ja yöt Annecyn lähellä St Joriozissa.

11. päivä: GENEVE

Vierailemassa Yhdistyneiden Kansakuntien pääkonttorilla

Joutsenia tuli bongattua vähintään 30 Geneven järvestä

Annecyssä

Viimeisen päivän seikkailut ja täten bussireissun seikkailut päätettiin Annecyyn.

12. päivä: PALUU LÄHTÖPISTEESEEN

Kimpsut ja kampsut kassiin ja sitten lähdettiin taas tien päälle. Tässä tapauksessa viimeistä kertaa. Matkan varrella aina pysähdyttiin silloin tällöin ja jätettiin reissaajia pois kyydistä. Lyonissa bussista poistui varmaan 85% matkustajista, mukaan lukien omat läheisimmät ystävät.

Meikä jatkoi matkaa bussissa Valenceen asti.

Kotona oli tunnema sekä haikea että kiitollinen, niin unohtumaton reissu oli nimittäin takana. Vaikka se ei turismin kannalta ollut ehkä ideaali vaihtoehto, ei se menoa haitannut. Ei kaupunkeihin perinpohjaisesti tutustuminen ollutkaan reissun tavoite. Tavoitteena oli antaa vähän kokonaiskuvaa ja ideaa Euroopan suurista kaupungeista ja ensisijaisesti viettää hauska ja muistorikas reissu. Sitä se oli.

Matkaan lähtiessä en oikein tiennyt mitä odottaa. Lähinnä vaan epäilytti ajatus niin ison kierroksen taittaminen bussilla. Nyt mulla on vaan vähän reilun viikon jälkeen reissun päättymisestä ikävä niitä bussimatkoja ja sitä porukkaa jonka kanssa niitä kilsoja matkattiin.

VINKKI: Jos haluat jonkun ryhmän todella hitsautuvan yhteen, laita ne samaan bussiin 12 päivän ajaksi. Toimii.