Keltanokka liikenteessä

Ensimmäisenä koulupäivänään 6-vuotias Reeta sai opettajalta keltaisen lippalakin, jonka lippaa koristi teksti 'keltanokka liikenteessä'. Vähän tuntuu että oisin kyseistä lippistä tänään tarvinnut.

Ensimmäinen kunnollinen koulupäiväni ranskalaisessa lukiossa oli tänään. Maanantaina olimme tutustumassa rakennuksiin ja koulun toimintatapoihin, mutta tänään kuitenkin pääsimme jo opiskelun pariin. Olo on kylläinen. Tänään tuli aivot täyteen niin ranskan kieltä kuin ranskalaista hämmennystä.
Ranskalaisessa lukiossa tulee oppilaan valita yksi kolmesta linjasta: S (sciéntifique) ES (économie & social) L (litéraire). Itse olen linjalla S, joka tarkoittaa että lukujärjestykseni koostuu pääasiassa tieteellisistä aineista, kuten matematiikasta, kemiasta, fysiikasta, biologiasta, maantiedosta ja historiasta. Näiden lisäksi minulla on englantia, ranskaa ja liikuntaa.

Aamulla lähtö kotoa koulubussin pysähdyspaikalle oli 7.10. Aikainen herätys siis. Kyseinen herätys kirpaisi vielä vähän enemmän, kun nukuttuja tunteja oli ehtinyt kertyä edellisenä yönä vain 6. Ilta venyi pitkäksi Rotarytapaamisen vuoksi (jota en kyllä ottaisi takaisin, koska syötiin erittäin maukas kolmen aterian illallinen). Kotiin tapaamisesta selvittiin puolen yön jälkeen.

Kuva toisen koulurakennuksen pihasta


Ensimmäinen oppitunti oli matematiikkaa. Opettajan puheen perässä en pysynyt, mutta matikan aiheet ainakin vielä ymmärsin.

Seuraavaksi oli vuorossa vaihto-oppilaiden kokoontumistunti, jossa tarkoituksena on kertailla vähän ranskaa ja vaihtaa kuulumisia. Muita vaihto-oppilaita ei missään näkynyt ja harhailin käytävillä yksinäni, kun ketään ei näkynyt. Onnekseni opinto-ohjaaja nappasi minut käytävältä ja ohjasi oikeaan luokkahuoneeseen opiskelemaan itsenäisesti. Vaihtaritunti alkaakin vasta ensi viikolla.

Seuraava tunti oli vaikeastiseurattavaa historiaa. Opettaja puhui erittäin nopeasti, enkä meinannut saada hänen käsialastaan muistiinpanoissa selvää. Matikanopettajankin tavoin hän sanoi minulle, että aina kun tulee vähänkään kysyttävää tai et ymmärrä niin kysy. Tätä neuvoa en kuitenkaan tänään noudattanut, koska en opetusta olisi halunnut joka toisen lauseen jälkeen keskeyttää.. ;)

Ranskan tunti oli aikalailla samanlainen skenaario, mutta en niitä ottanut turhan vakavasti. Päätavoitteenani on täällä oppia kieltä, ja yritän löysätä omaa otettani pakottavasta tarpeesta ymmärtää kaikki. Siihen tarvitaan vain aikaa.

Tämän jälkeen meillä oli ruokatunti. Ruoka oli positiivinen yllätys, sillä ruokaa oli vaikka mitä sorttia. Oli ainakin kolmea eri vaihtoehtoa lämpimissä ruuissa, jogurtteja, juustoja, hedelmiä, piiraita, jälkiruokia. Ruoka maistui myös aamuisen aherruksen jälkeen erittäin hyvin.

Sitten jatkettiin taas. Vuorossa oli lisää historiaa. Tältä tunnilta melkein myöhästyinkin kun olin harhaillut väärään rakennukseen (koulurakennuksia lukiossani siis 2, kävelymatkan etäisyydellä toisistaan). Nyt kuitenkin historiaa oli eurooppalais-ryhmän kanssa. Tämä tarkoitti opetuskielen vaihtumista ranskasta englantiin. Tämä sopi minulle, koska oli ilahduttavaa kuulla aiheesta, joka itseä kiinnostaa, ja vielä kaiken lisäksi ymmärtää ja olla kykeneväinen osallistumaan keskusteluun. Kyllä keskustelu ajan kanssa ranskaksikin varmaan tulee onnistumaan.

Toiseksi viimeinen tunti oli fysiikka-kemiaa, jonka jälkeen vielä englantia. Englannin tunti oli myös eurooppalais-ryhmän kanssa, jonka oppilailla englannin taito oli jo harjaantunut hyväksi. Ranskassa muuten on englannin osaaminen heikompaa, sillä englannin kieleen ei heidän arkielämässään törmää samalla tavalla kun mitä Suomessa.
Englannin tunti kuitenkin oli mukava. Päivä loppui tänään klo 16, yleensä koulupäivä jatkuu aina 17 asti. Tämän jälkeen menimme  bussilla takaisin kotiin.

Kokonaisuudessaan oli päivä aika uuvuttava, mutta onneksi olen jo muutamaan luokkakaveriini tutustunut, joita seuraamalla pärjäsin jo pitkälle :). Kotiin päästyäni tuli tietoinen löffäily erittäin kovaan tarpeeseen.

Kommentit